3. Zaměření školy a její vize
Škola není
profilována na žádnou konkrétní oblast umění a její charakteristikou je
motto: „spokojený žák, spokojený rodič, spokojená škola“
Zaměření školy:
- Škola odborníků na správném
místě (zaměření
na práci s žáky prostřednictvím kvalifikovaného pedagogického sboru,
který se neustále vzdělává a prohlubuje svoji odbornost).
- Útulná škola s pohodlným
zázemím (škola
vytváří kvalitní podmínky pro umělecké vzdělávání, neustálým rozšiřováním
a modernizací vybavení, pomůcek a prostor jak v HO, VO, TO, tak
v HN).
- Škola nových trendů (škola se dokáže
přizpůsobit a pružně reagovat na požadavky žáků a na nové umělecké
směřování v jednotlivých oborech výukou studijních zaměření jako je
např. Hra na elektrickou kytaru, Hra na basovou kytaru, Hra na EKN atd.).
- Škola pro každého (škola poskytuje
příležitost jak nadaným žákům, tak žákům se speciálními vzdělávacími
potřebami, zapojením rodičů do vyučovací hodiny a nadstandardní komunikací
jak s žáky, tak s rodiči).
- Škola společného (kolektivního)
hraní (škola
klade značný důraz od 4. ročníku na komorní hru, souborovou hru a na
uplatnění žáků v souborech mnohdy i za aktivní účasti pedagogů. Tato
snaha je završena pravidelným vystupováním na veřejných akcích a na
závěrečném koncertě komorní hudby).
- Aktivní škola (škola se aktivně podílí
na kulturním dění a tradicích v regionu svou pravidelnou účastí na
těchto akcích).
- Moderní (současná) škola (škola by do budoucna
chtěla žákům nabídnout nově rozvíjející se obor multimediální tvorby, díky
zřízení a vybavení učebny určené ke zpracování hudby na počítači a tím
opět reflektovat na neustálý vývoj tohoto oboru, žáků a školy).
Vize školy:
Chceme být
školou, která reaguje na nové trendy v umění, respektuje tradiční umělecké
disciplíny, ve které se propojuje individuální vzdělávání s uměleckou
praxí.
Po ukončení
studia by měl náš žák – absolvent odcházet ze školy s myšlenkou, že
umělecké vzdělání a umění patří neodmyslitelně k jeho životu. Chceme, aby
bývalí žáci naší školy přivedli do ZUŠ Moravský Krumlov svoje děti.
4. Výchovné a vzdělávací strategie
Výchovné a
vzdělávací strategie jsou společně uplatňované postupy všech pedagogů pro
utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků ve výuce i mimo výuku. Tyto
(společné) strategie jsou uplatňovány na úrovni celé školy a platí pro všechny
vyučující oboru hudebního, výtvarného a tanečního.
Strategie
pro kompetenci k umělecké komunikaci
Pod termínem
kompetence k umělecké komunikaci si můžeme představit žákovy praktické
dovednosti a jeho teoretické znalosti v oblasti umění. Pod pojmem
strategie pak postup učitele k dosažení stanoveného cíle.
Učitel:
- volí vůči žákovi individuální
přístup na základě rozpoznání jeho schopností
- nabídkou individuálních a
společných aktivit poskytuje žákům možnost samostatné realizace i
kolektivní spolupráce
- při komunikaci s žáky
používá odbornou nebo cizojazyčnou terminologii
Strategie
pro kompetenci osobnostně sociální
Pod pojmem
kompetence osobnostně sociální si můžeme představit vlastnosti žáka, které
směřují k posílení vlastní zodpovědnosti i zodpovědnosti k druhým.
Učitel:
- svým kladným vztahem a zájmem o
daný obor se v žákovi snaží vzbudit touhu po vědění a dalším
vzdělávání v této oblasti
- svým osobním příkladem rozvíjí
u žáka vědomí, že pouze systematickou prací je schopen dosáhnout
vytouženého cíle
- průběžným rozborem práce a
vlastní důsledností vede žáka k dokončení započaté práce
- učí žáka zodpovědnosti ke
kolektivní práci s pomocí jeho aktivní účasti při společných
činnostech (aktivitách)
- rovnocennou diskuzí a zapojením
žáka do týmové spolupráce jej učí respektovat názor druhých
Strategie
pro kompetenci kulturní
Kompetence
kulturní můžeme definovat jako společné sdílení kulturních a uměleckých hodnot,
přidání vlastního uměleckého potenciálu a předání kulturního odkazu.
Učitel:
- pasivní i aktivní účastí na
kulturních akcích vede žáka k zájmu o všeobecné a kulturní dění,
usměrňuje jeho estetické chápání a vede jej k úctě ke kulturním
hodnotám
- svým osobním příkladem vede
žáka, aby výsledky své práce prezentoval před veřejností